I legomeni Genoktonia ton Pontion

Ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των Ποντίων σήμερα, κι ένα περίεργο mail χτύπησε την πόρτα της γραμματοθυρίδας μου. Τίτλος «I legomeni Genoktonia ton Pontion» (sic). Συγγραφέας, κάποιος Δρ. Γ. Νακρατζάς. Διάβασα το κείμενο πολύ προσεκτικά, αλλά, ειλικρινά, βρήκα πολλές κοτσάνες. Σκεφτόμουν πολλήν ώρα να το σχολιάσω, αλλά επειδή θα έβγαινε μακρινάρι, θα γράψω μόνο τα πιο χτυπητά. Π.χ.:

«ποιος θα ζητήσει συγνώμη για τα εγκλήματα που διέπραξε η Μειονότητα των Ελλήνων Ποντίων (Γύρω στο 25% του συνολικού πληθυσμού του Πόντου) ενάντια στους αμάχους Τούρκους Ποντίους και στο τουρκικό στρατό

Ο δόκτωρ δείχνει να αγνοεί κάποια πράγματα γύρω από το διεθνές δίκαιο ενόπλων συγκρούσεων. Το οποίο, αναγνωρίζει εγκλήματα:

  • απέναντι σε ενόπλους που έχουν παραδοθεί (έχουν υψώσει λευκή σημαία κατά το κοινώς λεγόμενο)
  • απέναντι σε αιχμαλώτους πολέμου.

Και φυσικά μιλάμε για σύγχρονο διεθνές δίκαιο και πιο συγκεκριμένα για τα πρωτόκολλα της Γενεύης το 1977 – όχι για το τι ίσχυε εκείνη την εποχή.

Τώρα, για να είμαι ειλικρινής, είναι εξαιρετικά ανθρωπιστική η άποψη του δόκτωρα, να καθιερωθεί δηλαδή να υπάρχει συγνώμη από μια χώρα, επειδή πολίτες/στρατιώτες της σκότωσαν τους στρατιώτες της αντίπαλης χώρας. Ακόμα και την ώρα της μάχης! Πολύ καλό! Δε λέω, θα ήθελα πάρα πολύ να ζω σε έναν κόσμο όπου οι πόλεμοι γίνονται με χαρτοπόλεμο και κουφέτα σοκολάτας, αλλά το κείμενο θέλει να είναι σοβαρό, ας επιστρέψουμε λοιπόν στον πλανήτη μας: συγνώμη για «εγκλήματα» εναντίον στρατού και μάλιστα τακτικού δεν υπάρχει.

Άλλη μια παράγραφος που μου έκανε εντύπωση είναι η παρακάτω:

«…οι χριστιανοί άρχισαν να πυκνώνουν τις τάξεις των ανταρτών χτυπώντας πισώπλατα τον τουρκικό στρατό και ληστεύοντας κυρίως τουρκικά χωριά, για να μπορέσουν να επιβιώσουν.Λόγω των πράξεων αυτών ο τουρκικός στρατός άρχισε στην περιοχή της Μπάφρας το κυνήγι εναντίον των ανταρτών, οι οποίοι τον Απρίλιο του 1917, για να γλιτώσουν την καταδίωξη των Τούρκων, κατέφυγαν σε μια σπηλιά, γνωστή ως σπηλιά της Παναγίας, κοντά στο χωριό Οτ Καγιά το οποίο βρίσκονταν στους πρόποδες του βουνού Νεπιέν Νταγ.Οι αντάρτες αριθμούσαν 80 άτομα και είχαν μαζί τους περίπου 700 γυναικόπαιδα, τα τουρκικά στρατεύματα κυρίεψαν τη σπηλιά, σκότωσαν τους τραυματισμένους αντάρτες και κακοποίησαν τους άμαχους.Δύο χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα στις 15 Αυγούστου 1919 ανήμερα του πανηγυριού της Παναγίας του Οτ Καγιά 12.000 αντάρτες συνοδευόμενοι και αυτή την φορά από τα γυναικόπαιδα τους, για να παραπλανήσουν τους Τούρκους, επιτέθηκαν την νύχτα στην γειτονική τουρκική κωμόπολη Τσασούρ όπου διέπραξαν σοβαρές εγκληματικές πράξεις με θύματα όχι μόνο ένοπλους Τούρκους αλλά και άοπλους συμπατριώτες τους. Συγκεκριμένα οι χριστιανοί σκότωσαν 1000 στρατιώτες, 400 γυναικόπαιδα και έκαψαν 400 σπίτια, εκτός αυτού τραυμάτισαν 800 στρατιώτες, χωροφύλακας και αμάχους, (1 σελ 410).»

Έχουμε λοιπόν, χρονολογικά:
1. Πόντιους αντάρτες οι οποίοι χτυπούν τουρκικό τακτικό στρατό πισώπλατα.
2. Τουρκικό τακτικό στρατό ο οποίος χτυπά 80 αντάρτες και 700 αμάχους.
3. Πόντιους αντάρτες που χτυπάνε 1800 στρατιώτες και 400 αμάχους.

Σε ό,τι αφορά το 1, προφανώς ήταν ύπουλη η στάση των ανταρτών να χτυπήσουν πισώπλατα. Θα ήταν πολύ πιο τίμιο να δώσουν στους τούρκους χάρτη με τις θέσεις τους, τι στην ευχή, μιλάμε για Πόντιους!

Στα 2 & 3 δε χωράνε αστεία. Το να σκοτώνεις αμάχους είναι προφανώς καταδικαστέο. Ας παραλείψω λοιπόν το γεγονός πως, από τα νούμερα που δίνει ο ίδιος ο δόκτωρ, φαίνεται πως η σφαγή αμάχων ήταν πολύ πιο περιορισμένη από πλευράς Ποντίων. Αναρωτιέμαι: προσπαθεί να αποδείξει πως έγινε κάτι εξίσου φρικτό με τη γενοκτονία των Ποντίων, και το πιο εντυπωσιακό που βρήκε είναι 400 γυναικόπαιδα; Το καταδικάζω, σαφώς, αλλά δεν νομίζω πως στοιχειοθετεί «γενοκτονία».

Στην παρακάτω παράγραφο όμως έπαθα την πλάκα μου:

«Οι αντάρτες, ή τουλάχιστον οι ηγέτες των ανταρτών, δεν θα μπορούσαν καν να φαντασθούν ότι μετά το πόλεμο θα πάθαιναν αυτά που έπαθαν το 1945-46 στην Ελλάδα εκείνοι οι σλαβόφωνοι Μακεδόνες ή λατινόφωνοι Βλάχοι, οι οποίοι κατηγορήθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση για εσχάτη προδοσία και εκτελέσθηκαν. Ο λόγος που το ελληνικό κράτος κατηγόρησε για εσχάτη προδοσία την προαναφερθείσα μερίδα των υπηκόων του, δηλαδή τους σλαβόφωνες Μακεδόνες και Βλάχους, ήταν ο ίδιος λόγος για τον οποίον και η τουρκική κυβέρνηση κατηγόρησε για εσχάτη προδοσία τους χριστιανούς αντάρτες της Μπάφρας και της Σάντας, οι οποίοι ήταν τούρκοι υπήκοοι.»

Βοηθήστε με να καταλάβω τι θέλει να πει ο άνθρωπος. Είναι δηλαδή δικαιολογημένη η συνεργασία με τους ναζί; Διότι, όταν το ακούω αυτό, παθαίνω κάτι! Κι αναρωτιέμαι δηλαδή, διότι, ενώ ο δόκτωρ καταδικάζει σαφέστατα τα εγκλήματα των ποντίων, αποφεύγει να καταδικάσει τους σλαβόφωνους Μακεδόνες και τους Βλάχους. Δυο μέτρα και δύο σταθμά; Μη μου το κάνετε αυτό!

Για να δούμε τι λέει στη συνέχεια:

«Οι αντάρτες του Πόντου συντάχθηκαν κατά την διάρκεια του πολέμου με τα εχθρικά κατοχικά στρατεύματα της Ρωσίας, καταπολέμησαν τον στρατό του κράτους του οποίου ήταν υπήκοοι, καταπιέζοντας και σκοτώνοντας αλλόθρησκους συμπολίτες τους.»

και παρακάτω:

«Στα εθνικιστικά βιβλία περιγράφεται απαγχονισμός ορθοδόξων λιποτακτών ως μια συστηματική προσπάθεια εξόντωσης του ελληνικού στοιχείου, γεγονός ψευδές.Στο άκρως εθνικιστικό σύγγραμμα του Βαλαβάνη αναφέρεται επί λέξει το εξής κείμενο: Τούρκοι λιποτακτήσαντες τριακοντάκις απηγχονίζοντο ομού με Χριστιανούς αδήλωτους, (2 σελ 63).Δηλαδή η τιμωρία για το παράπτωμα της λιποταξίας ή ανυποταξίας αφορούσε τόσο τους Τούρκους λιποτάκτες όσο και τους Έλληνες, σε περίοδο δε πολέμου εφαρμόζο- νταν σε όλα τα κράτη της Ευρώπης.»

Τώρα ξεκαθαρίζεται το πράγμα: η Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν ένα κράτος δικαίου, το οποίο μεταχειριζόταν τους πολίτες του χωρίς διακρίσεις βασισμένες στην εθνότητα. Μου θυμίζει το αμίμητο του Ανατόλ Φρανς: «ο νόμος αντιμετωπίζει ίσα τους πολίτες: απαγορεύει εξίσου στους πλούσιους και στους φτωχούς να κοιμούνται κάτω από τις γέφυρες». Έτσι λοιπόν, κι η Οθωμανική Αυτοκρατορία, απαγόρευε εξίσου στους τούρκους και τους έλληνες να λιποτακτήσουν. Τώρα βέβαια, αν ο οθωμανικός (τουρκικός στο κείμενο) στρατός, έκαιγε ελληνικά χωριά (το γράφει μέσα στο ίδιο κείμενο), τι να κάνουμε, σε κανέναν δε γουστάρισε ποτέ η στρατιωτική θητεία έτσι κι αλλιώς.

Αυτά και δε θα σχολιάσω άλλο το κείμενο, διότι δεν τελειώνω ούτε αύριο. Μου μένει πάντως η απορία για τον ιδεολογικό προσανατολισμό του δόκτωρος Νακρατζά. Σε κάποια στιγμή, το κείμενο, στο άσχετο, κάνει λόγο για τη «μη ελληνική ασιατική καταγωγή των Ποντίων». Κι εγώ, όταν ακούω να βασίζουν την εθνικότητα στην καταγωγή, δηλ. στο αίμα, παθαίνω κάτι! Κάτι σαν κι αυτό που παθαίνω όταν δικαιολογούν τη συνεργασία με τους ναζί

This entry was posted in Σοβαρά; and tagged , . Bookmark the permalink.

6 Responses to I legomeni Genoktonia ton Pontion

  1. Μπορείς να ανεβάσεις με λινκ (σε text ή word) το κείμενο του Νακρατζά; Θα χρειαστεί πριν σε μπαζάρω, είναι πολύ σημαντικές οι ενστάσεις σου. Έπαθα κι εγώ που τα είδα όλα αυτά.

  2. (σούπερ το μπάνερ, κι ότι σκεφτόμουν πως θα σε σχεδιάσω κι επιπλέον στρώθηκαν τα pingback επιτέλους, τελικά το προηγούμενο template δεν δούλευε καλά)

  3. Κρείτων Κουσουράτος says:

    Jago,

    Το λινκ στο κείμενο φαγώθηκε σε κάποια διόρθωση του κειμένου, μόλις το πρόσθεσα (πάνω πάνω, ο φραγκολεβαντίνικος τίτλος του κειμένου).

    Μερσώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Όντως το προηγούμενο template μου είχε σπάσει τα νεύρα.

  4. Εξαιρετικά ενδιαφέρον, αλλά βάρδα μην το δουν τίποτα άτομα όπως antonis, jk κ.α. “προοδευτικοί” που θα σπεύσουν να σε καθυβρίσουν ως “εθνικιστή” και “μιλιταριστή”

  5. Κρείτων Κουσουράτος says:

    Δε βαριέσαι… Το πολύ πολύ να γίνω ο πρώτος θολοκουλτουριάρης εθνικιστής (διότι θολοκουλτουριάρη με έχουν πει ήδη). Δύο σε ένα.

  6. Ο δόκτωρ πάντως είναι κανονικός τυμβωρύχος.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.