Προμήθεια: ο επικουρικός τσαμπουκάς

Αφήνουμε το ονειρικό σκηνικό παρά τον ποταμό, και μεταφερόμαστε σε όσα συνέβησαν όσο εμείς, τα χαρούμενα παγανά, καθόμασταν και κάναμε τις τελετές μας.

Την ίδια ώρα λοιπόν, ήταν προγραμματισμένη η ετήσια συνάντηση/συζήτηση των επικουρείων, όπως διοργανώνεται κάθε χρόνο από το περιοδικό «ο Κήπος του Επίκουρου» και τον εκδότη του Μάριο Βερέττα. Το θέμα της φετεινής συζήτησης, ήταν «Επίκουρος και θεός».

Κανονικά, θα έπρεπε εδώ να μεταφέρω τις εντυπώσεις από τη συζήτηση που έγινε, αυτό όμως είναι αδύνατον διότι, όσα μου μεταφέρθηκαν, αφορούσαν αποκλειστικά τα παρατράγουδα που συνέβησαν.

Το πρώτο παρατράγουδο, ήταν μια παρεξήγηση που έγινε όταν χρειάστηκε να γίνει μια ανακοίνωση για κάποιο αμάξι που ενοχλούσε. Κάποιος από τους διοργανωτές ζήτησε το λόγο και, τότε, ο Βερέττας δεν ξέρω τι είπε, πάντως όλοι μου μετέφεραν πως αντέδρασε πολύ άσχημα.

Το δεύτερο και πολύ χειρότερο παρατράγουδο όμως, συνέβη κατά τη λήξη της εκδήλωσης. Εκείνη τη στιγμή, μια ομάδα ανθρώπων μπήκε στο χώρο όπου μέχρι πρότινος γινόταν η συζήτηση, κραδαίνοντας… μια φωτοτυπία η οποία αποδείκνυε – κατά τα λεγόμενά τους πάντα – πως ο Βερέττας είχε αποκαλέσει προ 30ετίας τον Μέγα Αλέξανδρο «σφάχτη» και, γι’ αυτό, του ζητούσαν δήλωση μετανοίας. Το τι επακολούθησε, είναι εύκολο να το φανταστεί κανείς.

Φυσικά πολλά είναι τα ερωτήματα που ανακύπτουν από αυτήν την αυθόρμητη πρωτοβουλία των ανθρώπων που εντελώς αυθόρμητα πήραν την ίδια φωτοτυπία και τους ήρθε η ίδια έμπνευση.

  • Τι δουλειά έχει μια ομάδα ανθρώπων η οποία ουδεμία σχέση δεν έχει με την οργανωτική επιτροπή, να επεμβαίνει και να ζητάει δηλώσεις μετάνοιας;
  • Για ποιο λόγο έκαναν την επέμβασή τους σε μία εκδήλωση η οποία ουδεμία σχέση είχε με το Μέγα Αλέξανδρο;
  • Τη φωτοτυπία δεν την είδα, οπότε δεν είμαι καθόλου σίγουρος για το αν είναι ακριβής ο ισχυρισμός τους πως ο Αλέξανδρος χαρακτηρίστηκε «σφάχτης». Αλλά, ρε παιδιά, τώρα τελευταία, σαν πολλοί δεν «αποδεικνύεται» πως είναι το τάδε ή το δείνα με βάση αποσπάσματα από κάποιο κείμενό τους;
  • Αλλά, ακόμα κι αν όντως το κείμενο αυτό ομιλεί περί «σφάχτη Αλεξάνδρου», με την ίδια λογική θα πρέπει, στο μέλλον, να απαγορευθεί στα Προμήθεια η είσοδος στους Θηβαίους. Για ευνόητους λόγους. Εκτός κι αν οι Θηβαίοι θεωρηθούν «λιγότερο Έλληνες» από τους υπόλοιπους.

Θα μπορούσα να συνεχίζω με χίλια μύρια επί του θεωρητικού. Μην κρυβόμαστε όμως πίσω από το δάχτυλό μας, ο κόσμος τό’χει τούμπανο κι ο χώρος κρυφό καμάρι: οι λόγοι για τους οποίους παίχτηκε αυτός ο τσαμπουκάς ήταν πολιτικοί. Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν απλά η πρόφαση.

Να το πω αλλιώς: οι δράστες του τσαμπουκά, ουσιαστικά χέστηκαν για το Μεγαλέξανδρο. Αυτό που τους καίει, εν προκειμένω, είναι να φύγουν οι Επικούρειοι από τα Προμήθεια.

Κι όποιος έχει αμφιβολία, μπορεί να ψάξει και να διασταυρώσει και μόνος του, πως πριν τα Προμήθεια, υπήρξε αίτημα απομάκρυνσης του Βερέττα και των Επικούρειων από τα Προμήθεια. Το αίτημα δεν πέρασε, οπότε κάποιοι αποφάσισαν να το περάσουν με το έτσι θέλω.

Ειρήσθω εν παρόδῳ, στη φετεινή διοργάνωση το αίτημα για «ενότητα» ακούστηκε πολλές φορές. Ναι, τα Προμήθεια είναι μια ενωτική γιορτή όπου όλοι έχουν θέση. Ίσως όμως, οι μόνοι που δεν έχουν θέση, να είναι αυτοί που δε θέλουν να έχουν θέση κι οι άλλοι μαζί τους.

Ευτυχώς, παρά τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν αρχικά, οι Επικούρειοι δε μάσησαν και θα συνεχίσουν να έρχονται στα Προμήθεια. Ευτυχώς, διότι, αν περνούσε, το ερώτημα θα ήταν το ποιοι παίρνουν σειρά.

Για την ιστορία, να πω πως μίλησα με το Βερέττα για το περιστατικό και παραδέχτηκε πως, στο περιστατικό της παρεξήγησης, παραφέρθηκε. Προσπάθησα να μιλήσω και με το άλλο μέρος της αντιπαράθεσης. Αλλά αυτό είναι θέμα για ξεχωριστό άρθρο…

Δύσκολη υπόθεση η μουσική υπόκρουση… Αλλά, γιατί όχι;

This entry was posted in Uncategorized, Ελληνοκεντρικός χώρος and tagged , . Bookmark the permalink.

12 Responses to Προμήθεια: ο επικουρικός τσαμπουκάς

  1. Πασιφάη says:

    Προσωπικά,ένα θέλω να σχολιάσω και νομίζω ότι εκεί κρύβεται η ουσία του όλου θέματος.Κάποιοι μάλλον θεωρούν τους εαυτούς τους περισσότερο Έλληνες(για να μην πω,τους μοναδικούς),που νοιάζονται και φροντίζουν παντιοτρόπως να το δείχνουν,με ακραίες συμπεριφορές και τσαμπουκά.Μάλλον δεν έχουν καταλάβει αυτοί οι ”κύριοι”,πως ο χώρος δεν τους ανήκει,δεν έχουν καμιά εργολαβία σε αποκλειστικότητα και πως ΟΛΕΣ οι φωνές θα πρέπει να ακούγονται.Τα Προμήθεια δεν είναι κοινοβούλιο,ούτε πεδίο μάχης να μοιράζουμε ”γκλοπιές”,επειδή η ακραία πολιτική μας υπόσταση,αυτό υπαγορεύει να κάνουμε.Αμάν πια!Τσαντίστηκα πάλι..Σόρι,μα έχω κουραστεί πια με αυτές τις καταστάσεις .Κάτι τέτοιοι ανεγκέφαλοι χαλάνε κάθε προσπάθεια να επέλθει ενότητα.

    • ΠΙΝΔΑΡΟΣ ΜΑΚΕΔΩΝ says:

      ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝ Ο ΒΕΡΕΤΑΣ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΠΡΙΝ 30 ΧΡΟΝΙΑ. ΤΟΤΕ ΕΙΧΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕΙ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ :”ΣΦΟΥΓΓΟΚΩΛΑΡΙΟ” ΚΑΙ ΤΟΝ ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΣΣΦΑΧΤΗ. ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΤΑ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΑΥΤΑ ΝΑΙ Ή ΟΧΙ. ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ. ΟΥΔΕΙΣ ΕΙΠΕ ΠΩΣ ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΑΚΟΥΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ. ΟΥΔΕΙΣ ΟΜΩΣ ΔΕΧΕΤΑΙ ΝΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΥΒΡΙΖΕΙ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ Ή ΤΟΝ ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ. ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟΣ ΑΣ ΜΗΝ ΜΑΣ ΛΕΝ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΕΛΛΗΝΑΣ ΜΕ ΟΛΟΥΣ.

      • Διηνέκεια says:

        Τοσο ο Μεγας Αλεξανδρος οσο και ο Αριστοτελης δεν παυουν να ειναι μεγαλες μορφες, αναμεσα τις σημαντικοτερες ισως της ελληνικης ιστοριας, αλλα αραγε τα παντα αριστα εποιησαν? Θα πρεπει να ειναι υπερανω κριτικης?

      • Ιθάκη says:

        Η ελληνικότητα είναι συνυφασμένη με την ελευθεροφροσύνη. Το να απαιτείται “δήλωση μετανοίας” από έναν συγγραφέα παραπέμπει σε κάθε άλλο παρά ελληνοπρεπείς κοσμοθεάσεις.

      • Λυκόφρων says:

        Γεια σου Πίνδαρε.

        Το ζήτημα,για μένα, είναι αυτό ακριβώς που αναφέρω στο άρθρο. Κάποιοι αποφάσισαν να βάλουν «πόρτα» στα Προμήθεια, χωρίς να έχουν καμμία δουλειά να το κάνουν.

        Τώρα για το αν «ουδείς δέχεται» αυτό που λες, προφανώς εξαιρείται η διοργανωτική επιτροπή η οποία, από όσο ξέρω, ήταν ενήμερη. Εξαιρείται επίσης, προφανώς, κι ο ίδιος ο Τρύφωνας Ολύμπιος, μιας και ξέρω πολύ καλά πως ο πρώτος Προμηθέας, ήταν ο Μάριος Βερέττας.

        Εκτός αν αμφισβητείται και η ελληνικότητα της διοργανωτικής επιτροπής και του Τρύφωνα. Οπότε οι προεκτάσεις του συμβάντος… προεκτείνονται υπερβολικά.

  2. Διηνέκεια says:

    Ειναι προφανες οτι καποιοι εχουν μπλεξει την ενοτητα με την ομοιομορφια. Ενωμενοι θα μπορουσαμε να ειμαστε. Ιδιοι ομως οχι. Καθενας μας πρεσβευει διαφορετικες ιδεες σε πολλα θεματα και επομενως θεωρω ακραιο καποιοι να θελουν να αποκλεισουν τους Επικουρειους επειδη απλα δε συμφωνουν με τις ιδεες τους. Προφανως η ανοχη στη διαφορετικοτητα ακομα και μεσα σε αυτο το χωρο που θα ηθελε να περαστει για δημοκρατικος ειναι ψιλα γραμματα… (εκτος κι αν η δημοκρατικοτητα ειναι κατι ντεμοντε βρε παιδι μου)

  3. Ιπποδάμεια says:

    Εγώ πολύ θα ήθελα να μάθω, τί ακριβώς έχουμε να χωρίσουμε… Ρητορική είναι η ερώτηση βέβαια, διότι εκείνοι που νιώθουν ότι κάτι έχουν να χωρίσουν, δεν πρόκειται δυστυχώς να έρθουν εδώ να μου απαντήσουν.
    Κατά τ’ άλλα, καλά κρασιά…

    Μπράβο πάντως στην οργανωτική επιτροπή που αντιστάθηκε στις πιέσεις να αποκλειστούν οι Επικούρειοι από τα Προμήθεια, και μπράβο στους Επικούρειους που «δεν μάσησαν».

    Ενότητα, σου λέει μετά…
    Κατ’ εμέ, δεν είναι ενότητα που χρειάζεται, αλλά ανοχή και ανοιχτό μυαλό, ώστε να μπορούμε όλοι να βλέπουμε και να εστιάζουμε στο που μοιάζουμε, κι όχι στο που διαφέρουμε.
    Και συμφωνώ πλήρως με τον Λυκ. Όποιος δεν μπορεί ή δεν θέλει να το κάνει αυτό, ίσως θα έπρεπε καλύτερα να κάθεται σπίτι του. (Ή στο «μαγαζί» του.) Το όλο νόημα των Προμηθείων, απ’ ό,τι έχω καταλάβει, είναι το ακριβώς αντίθετο από όλη αυτήν την νοοτροπία.

  4. Πασιφάη says:

    @Ιπποδάμεια

    Όταν αντιληφθεί ο καθένας επιτέλους,τί είναι και τί πρεσβεύει,τότε μπορεί και να μιλήσουμε για ενότητα(ή μη,).Και όχι,διαφωνώ,η ενότητα είναι απαραίτητη στο χώρο,στο μέτρο του δυνατού,αρκεί να αποβληθούν τα ακραία στοιχεία που δημιουργούν θέμα.Δε νομίζω πως είναι όλοι έτσι,ακόμη και κάποιοι μετριοπαθείς που ενστερνίζονται κάποια πράγματα,θεωρώ ότι μπορούν να ανταπεξέλθουν πολιτισμένα.Η συμμετοχή σε διάφορα φόρα,μου έδειξε την προδιάθεση ενοποίησης,όχι από τους ελάχιστους,που σκοτιστήκαμε στη τελική,αλλά από τους περισσότερους υγιώς σκεπτόμενους.

    ΟΠ συζητήσεις και το θέμα θα ανακυκλώνεται μονίμως.

  5. ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ says:

    ΩΡΑΙΑ!

    ΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ΟΙΚΕΙΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΧΑΣΜΑ ΑΠΟΜΟΝΟΝΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΥΣ.

    ΜΠΡΑΒΟ ΜΑΣ!
    ΑΜΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟΣΟ ΗΛΙΘΙΟΙ, ΚΑΛΛΙΤΕΡΑ ΝΑ ΚΑΘΙΣΟΥΜΕ ΣΤΑ ΑΥΓΑ ΜΑΣ.

    ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΩ ΘΕΩΡΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΤΥΧΕΡΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΗΓΑ ΣΤΑ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ.

    ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΙ ΤΗΝ ΝΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΓΡΑΦΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΝ ΕΧΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΜΑΣ.

    • Λυκόφρων says:

      Γεια σου Ευκλείδη.

      Καταλαβαίνω τα συναισθήματά σου, ωστόσο δε συμμερίζομαι την άποψη της απομάκρυνσης από τα Προμήθεια. Εγκαταλείποντας τα Προμήθεια, αφήνουμε χώρο για τέτοια φαινόμενα.

  6. πρκλς says:

    Πάντως αν μπορώ να εκτιμήσω σωστά τις μνήμες μου, και το 2009 η συνάντηση των Επικούρειων έληξε περίεργα, όταν ένας καλός συνέλληνας (και το εννοώ, μόλο που υποθέτω ότι ενίοτε βρισκόμαστε στο αντίπαλο μετερίζι κάποιων πραγμάτων), πήρε το λόγο και άρχισε να θέτει ζητήματα του στυλ “τι να μας πείτε κι εσείς, ούτε έναν ελληνικό ναό δεν έχετε χτίσει”. Στους επικούρειους το έλεγε, και κάπως έτσι μέσα σε περίεργο κλίμα χαρμολύπης τέλειωσε η συνάντησή τους το 2009 -απόντος του Βερέττα, υποθέτω αν ήταν παρών τα πράγματα θα μου ήταν περισσότερο αξέχαστα.

    Θελω να πω δηλαδή ότι μερικά πράγματα έχουν ρίζζες βαθιές και οι ρίζες αυτές χάνονται στο βάθος του εδάφους της παρεξήγησης. Γιατί μόνο ως παρεξήγηση μπορώ να αντιληφθώ την αξίωση οι επικούρειοι να οικοδομούν ναούς, ας πούμε.

    Πάντως γελάω κάνοντας την εξής σκέψη:
    Όταν οι αρχαίοι Αθηναίοι αποκατάστησαν κάπως την ελευθερία τους μετά το θάνατο του μεγαλέξαντρου, έφτιαξαν ένα όμορφο μνημείο για τον ρήτορα Δημοσθένη, και στο μνημείο έγραψαν κάτι σε στυλ: “Αχ, Δημοσθένη, αν τα κατάφερνες στον πόλεμο το ίδιο καλά όσο τα κατάφερνες ως ρήτορας, ουδέποτε θα είχε κυριαρχήσει πάνω στους Έλληνες ο μακεδονικός θεός Άρης”.
    Γελάω γιατί σκέφτομαι ότι στις μέρες μας, αν εμφανιζόντουσαν οι αρχαίοι Αθηναίοι στα Προμήθεια, πολλοί θα γούσταραν να διωχτούν οι αρχαίοι Αθηναίοι κλωτσηδόν.

    Θέλει δουλειά για να καταλάβουμε ότι η ουσία της ελληνικής κοσμοθέασης (της μίας και αδιαίρετης ελληνικής κοσμοθέασης) είναι ακριβώς το ότι οι ελληνικές κοσμοθεάσεις είναι πολές…

    • Λυκόφρων says:

      Ενδεχομένως να πέταγαν κλωτσηδόν και τους Θηβαίους, Περίκαλλε…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.